Vilkår
For the English version, please scroll past the Norwegian version.
Følgende Vilkår gjelder forholdet mellom Laddel og kunden
(“Kunden”)
som bruker Laddel sin(e) tjeneste(r)
(“Tjenesten”).
Vilkårene er gjeldende fra tidspunktet Kunden aksepterer disse Vilkårene.
Vilkårene godkjennes ved å opprette en brukerkonto eller ved å samtykke til Vilkårene
gjennom bruk av Laddel sin(e) tjeneste(r).
Laddel drives av Laddel AS (org.nr. 926 935 356) med registrert adresse Andøyfaret 31,
4623 Kristiansand.
Sist oppdatert: 27.03.2023
Betaling for tjenesten
- Laddel har til enhver tid rett til å belaste kundens betalingskort for tjenester som kjøpes i systemet for de gjeldende prisene
- Ved betaling av tjenester vil kortinformasjon behandles av betalings-operatøren ‘Stripe’ som er en sikker elektronisk betalingsleverandør
- Dersom betalingen skulle feile har Laddel rett til å belaste ditt registrerte betalingskort for alle utestående beløp du er ansvarlig for
- Alle økonomiske krav mot deg som ikke kan trekkes fra ditt registrerte betalingskort eller betales vil resultere i tilsendt gebyrfri faktura med 14 dagers betalingsbetingelse som Kunden plikter seg til å betale
- Ved for sen betaling av tilsendt faktura forbeholder Laddel seg retten til å belaste renter på for sene betalinger, og hvis relevant, et innkrevingsgebyr på ny tilsendt faktura med 14 dagers betalingsbetingelse iht. Lov om forsinkelsesrenter (LOV-1976-12-17-100)
- Laddel har rett til å umiddelbart stenge Kundes konto dersom Kunden ikke betaler tilsendt faktura i tide
- Prisen for lading, samt gebyrer vil angis på den enkelte ladestasjon i mobilappen
- Betalinger gjort i annen valuta enn Norske Kroner (NOK) vil resultere i et konverterings-gebyr
- I tilfeller hvor Tjenesten skulle mislykkes benyttes reserve priser og reserve strømforbruk
- Laddel har rett til å til enhver tid endre reserve satsene
- Hvis spotprisen på strøm er negativ settes den til 0 NOK
Kundens forpliktelser
- Det er kundens ansvar at ladingen er startet og fullføres på korrekt måte
- Det er kunden ansvar å sørge for at kjøretøyet har de korrekte betingelsene for å lade på ladestasjonen
- Det er kundens ansvar å forsikre seg om at det registrerte betalingskortet er gyldig og har dekning
- Ladingen må alltid følge de parkering regulering og anvisinger som er gjeldende på stedet
- Det er Kundens ansvar å betale alle utestående betalingskrav for bruk av tjenesten og kjøp av tilleggstjenester og produkter
Kansellering av tjenesten
- Kunden har til enhver tid rett til å si opp avtalen gjennom å slette brukeren direkte i mobilappen
- Laddel kan til enhver tid si opp Kunden med skriftlig varsel dersom Laddel slutter å tilby sin tjeneste, endrer tjenesten vesentlig eller av andre årsaker ikke opprettholder den
- Ved mislighold fra Kunden kan Laddel utestenge brukeren umiddelbart uten forvarsel, samt begrense muligheten til å opprette ny bruker.
- Ved eventuelle mislighold, utstenging eller avslutting av avtalen opphører ikke partenes uoppgjorte forpliktelser
Varslinger og hendvendelser
- Laddel kan sende e-post til Kunden for å oppfylle forpliktelser iht. Vilkårene. Slike varslinger kan for eksempel være:
- Verifikasjonskoder for opprettelse av brukerkonto
- Tilbakestilling av passord
- Varsling om planlagt vedlikehold
- Varsling om utestående betalingskrav
- Endringer av Vilkår eller Personvernserklæring
Oppdateringer
- Laddel forbeholder seg til å kunne til enhver tid erstatte eller endre disse vilkårene
- Oppdaterte Vilkår blir publisert på Laddel sin nettside. Vesentlige oppdateringer vil bli varslet om 1 (en) måneder før iverksettelse til Kundens registrerte e-post
- Ved fortsettelse av bruk av tjenesten samtykker Kunde til oppdateringene
Ansvarsfraskrivelse
Laddel er ikke ansvarlig dersom:
- Telefonen blir stjålet eller misbrukt av en annen person
- Tjenesten ikke fungerer på grunn av nettverksfeil eller at mobiloperatøren gjør at
tjenesten ikke er brukbar.
Tvister
Avtalen reguleres av norsk rett. Tvister skal søkes løst i minnelighet dersom det oppstår konflikt mellom Laddel og Kunden. Dersom enighet ikke oppnås skal saken bli tatt til Agder Tingrett.
Personvernerklæring
1 Personopplysninger som samles inn og behandles
Personopplysningene som blir samlet inn blir brukt til formålet som er beskrevet i denne personvernerklæringen.
Laddel behandler blant annet følgende personopplysninger:
- Fornavn på kontoeier
- Etternavn på kontoeier
- E-postadresse
- Adresse
- Ladehistorikk (Eksempelvis hvor, når og forbruk)
- Transaksjonshistorikk
- Informasjon om ladepunktet
- Utsendelse-land på betalingskort
- 4 siste sifre i betalingskort
Laddel samler ikke inn annen kortinformasjon. Kortdataen er kryptert og blir behandlet av betalingstjenesten Stripe. Verken eier av laderen, Laddel eller Stripe kan se kortinformasjonen. Stripe betalingsløsning blir blant annet brukt av Amazon og Facebook. Fullstendig innhold i Stripe Service Agreement kan du finne her:
https://stripe.com/en-no/legal
1.1 Supporthendvendelser
Når du tar kontakt med vår support kan vi lagre opplysninger som:
1.2 Kundehenvendelser
Når du kontakter Laddel på e-post eller gjennom våre nettsider kan vi samle inn blant
annet:
- Navn
- E-postadresse
- Adresse på lokasjon du oppgir
1.3 Kjøp av tilleggstjenester
Når du kjøper et tilleggs produkt eller en tjeneste fra Laddel, som for eksempel et skilt eller RFID-brikke, registrerer vi om relevant følgende opplysninger:
- Navn
- Faktureringsadresse
- E-postadresse
- Kjøpshistorikk
- Produkttype og serienummer
Når du kjøper et produkt eller en tjeneste fra Laddel, blir personopplysningene dine behandlet slik at vi kan behandle ordren, ferdigstille og gjennomføre transaksjonen og sende fakturaer. Kjøpshistorikken lagrer vi for å kunne bekrefte garantirettighetene dine.
2 Hvorfor Laddel innhenter personopplysninger
Laddel innhenter personopplysninger for å kunne drifte sine tjenester samt yte og tilby det beste tilbudet til våre kunder, leverandører og partnere. Informasjonen blir anvendt blant annet for:
- å gjøre det mulig å bruke applikasjonen
- å gi relevant markedsføring
- å kunne kontakte bruker ved eventuelle feil eller mistanke om feil
- kommunikasjon med brukere
- å yte kundesupport
- videre utvikling av produkter og tjenester
3 Hvordan informasjon innhentes
Laddel samler inn personopplysninger gjennom forskjellige kilder.
Ved bruk av app benytter vi Google Maps API, les mer:
https://policies.google.com/privacy.
Informasjonen innhentes blant annet gjennom:
- Registrering og bruk av applikasjon
- Bruk av vår nettside og skjemaer
- Innsendelse av kontaktskjemaer, e-poster o.l.
4 Hvordan lagres og slettes informasjon
Informasjonen lagres så lenge det er behov ut fra formålet med oppbevaringen. Denne informasjonen blir lagret, behandlet og slettet i henhold til gjeldende lover. Informasjonen slettes ved å kontakte oss på e-post eller ved å slette din registrerte Laddel bruker.
5 Utlevering av informasjon til tredjepart
Vi deler nødvendig informasjon med partnere til den grad det er nødvendig for å gjennomføre/utøve vårt tjenestetilbud og medhørende tjenester som blir tilbudt.
Utover dette, selger eller deler ikke Laddel personopplysninger til utenforstående tredjeparter, med mindre det følger norsk lovgivning.
6 Rettigheter
Du har enhver tid rett til å kreve innsyn i opplysningene vi behandler om deg, og hvordan disse blir behandlet. Du kan også kreve endring og sletting av disse opplysningene.
Kontaktinformasjon
kontakt@laddel.no
Laddel AS, Andøyfaret 31, 4623 Kristiansand
Terms and Conditions
The following Terms and Conditions apply to the relationship between Laddel and the customer
(“Customer”)
who uses Laddel's service(s)
(“Service”).
The Terms are valid from the moment the Customer accepts these Terms. The Terms are approved by creating a user account or by consenting to the Terms through the use of Laddel's service(s).
Laddel is operated by Laddel AS (org.no. 926 935 356) with a registered address at Andøyfaret 31, 4623 Kristiansand.
Last updated: 27.03.2023
Payment for the service
- Laddel is at any time entitled to charge the customer's payment card for services purchased in the system for the current prices
- When paying for services, card information will be processed by the payment operator 'Stripe', which is a secure electronic payment provider
- If the payment fails, Laddel has the right to charge your registered payment card for all outstanding amounts you are responsible for
- All financial claims against you that cannot be deducted from your registered payment card or are paid will result in a fee-free invoice sent with a 14-day payment term that the Customer is obliged to pay
- In case of late payment of the sent invoice, Laddel reserves the right to charge interest on late payments, and if applicable, a collection fee on a new invoice sent with a 14-day payment term in accordance with Norwegian LOV-1976-12-17-100
- Laddel has the right to immediately close the Customer's account if the Customer does not pay the sent invoice on time
- The price for charging, as well as fees, will be indicated on the individual charging station in the mobile app
- Payments made in currencies other than Norwegian Kroner (NOK) will result in a conversion fee
- In cases where the Service fails, reserve rates and reserve power consumption are used
- Laddel has the right to change reserve rates at any time
- If the spot price of electricity is negative, it is set to 0 NOK.
Customer obligations
- It is the Customer's responsibility to start and complete the charging process correctly
- It is the Customer's responsibility to ensure that the vehicle has the correct conditions to charge at the charging station
- It is the Customer's responsibility to ensure that the registered payment card is valid and has sufficient funds
- Charging must always follow the parking regulations and instructions applicable at the location
- It is the customer's responsibility to pay all outstanding payment claims for the use the service or purchase of additional services and products.
Cancellation of the service
- The Customer has the right to terminate the agreement at any time by deleting the user directly in the mobile app
- Laddel may terminate the customer with written notice if Laddel ceases to offer its service, changes the service significantly, or for other reasons fails to maintain it
- In case of default by the customer, Laddel may immediately exclude the user without notice and limit the possibility of creating a new user.
- In case of any default, exclusion or termination of the agreement, the parties' outstanding obligations do not cease.
Notifications and communications
- Laddel may send emails to the Customer to fulfill obligations under the Terms. Such notifications may include:
- Verification codes for creating an account
- Password reset
- Notice of planned maintenance
- Notice of outstanding payment claims
- Changes in the Terms or Privacy Statement
Updates
- Laddel reserves the right to replace or modify these terms and conditions at any time
- Updated terms and conditions will be published on Laddel's website. Significant updates will be notified to the Customer's registered email 1 (one) month before implementation
- By continuing to use the service, the Customer agrees to the updates
Disclaimer
Laddel is not responsible if:
- The phone is stolen or misused by another person
- The service does not work due to network errors or if the mobile operator makes the service unusable
Disputes
The agreement is governed by Norwegian law. Disputes shall be sought to be resolved amicably in case of conflict between Laddel and the Customer. If agreement cannot be reached, the case shall be brought before Agder District Court.
Privacy Policy
1 Personal data that is collected and processed
The personal data that is collected is used for the purpose described in this privacy policy.
Laddel processes, among other things, the following personal data:
- First name of account owner
- Last name of account owner
- E-mail adress
- Address
- Charging history (e.g. where, when and consumption)
- Transaction history
- Information about the charging point
- Issuing country of the payment card
- Last 4 digits of the payment card
Laddel does not collect any other card information. The card data is encrypted and processed by the payment service provider Stripe. Neither the owner of the charger, Laddel, nor Stripe can see the card information. Stripe payment solution is used, among others, by Amazon and Facebook. You can find the complete content of the Stripe Service Agreement here:
https://stripe.com/en-no/legal
1.1 Support inqurires
When you contact our support, we may store information such as:
1.2 Customer inqurires
When you contact Laddel by email or through our website, we may collect, among other things:
- Name
- E-mail address
- Address of location you provide
1.3 Purchase of additional services
When you purchase an additional product or service from Laddel, such as a sign or a RFID-tag, we will register the following information if relevant:
- Name
- Billing address
- Email address
- Purchase history
- Product type and serial number
When you purchase a product or service from Laddel, your personal information is processed so that we can process the order, complete and execute the transaction, and send invoices. We store your purchase history to confirm your warranty rights.
2 Why Laddel collects personal data
Laddel collects personal data in order to operate its services and provide the best possible offer to our customers, suppliers, and partners. The information is used, among other things, for:
- enabling the use of the application
- provide relevant marketing
- being able to contact the user in case of any errors or suspected errors
- communication with users
- providing customer support
- further development of products and services
3 How information is collected
Laddel collects personal information through various sources.
When using the app, we use Google Maps API, read more:
https://policies.google.com/privacy.
Information is collected through, among other things:
- Registration and use of the application
- Use of our website and forms
- Submission of contact forms, emails, etc.
4 How information is stored and deleted
The information is stored for as long as it is necessary for the purpose of storage. This information is stored, processed, and deleted in accordance with applicable laws. The information is deleted by contacting us by email or by deleting your registered Laddel user.
5 Disclosure of information to third parties
We share necessary information with partners to the extent necessary to carry out our service offerings and related services that are offered.
Beyond this, Laddel does not sell or share personal information with unrelated third parties, unless required by Norwegian law.
6 Rights
You have the right at any time to request access to the information we process about you and how it is processed. You can also request changes and deletion of this information.
Contact information
kontakt@laddel.no
Laddel AS, Andøyfaret 31, 4623 Kristiansand