Ofte silte spørsmål

Sjekk driftsstatus

Trykk for å se om alt fungerer som det skal med Laddel- systemet i dag.

Til deg som lader bilen

1. fjern ladekabelen fra bilen om den ikke allerede er ute

2. dytt kabelen forsiktig helt inn i ladeboksen

3. hold fingeren din på «touch» knappen rett over lysstripa i 2 sekunder. Du vil høre en lyd

4. dra så kabelen rolig ut av ladeboksen

Gjenta eventuelt punkt 2 og 3 om kabelen ikke løsner på første forsøk.
*gjelder Easee ladere.

Hvis du kabelen fortsatt sitter fast kan du ringe vår kundeservice på +47 38 00 40 90 så fikser vi det umiddelbart.

Med appen:

1. Koble ladekabelen i ladeboksen og i bilen
2. Velg laderen du ønsker å lade på i kartet
3. Trykk «Start»
4. Voilà, nå lader du!

Med ladebrikken: 

1. Koble ladekabelen i ladeboksen og i bilen
2. Hold ladebrikken inntil ladestasjonen
3. Vent til du hører et pip
4. Voilà, nå lader du!

Med app:

For å stoppe din lading trykker du inn på din lading i appen, og deretter «Stopp». 
Nå kan du dra ut kabelen fra bilen. 

Med ladebrikke:

Hold ladebrikken foran ladestasjonen til du hører et pip. 
Nå kan du dra ut kabelen fra bilen. 

Dette har vi på plass i løpet av høsten 2023! 

I mellomtiden så må man laste ned appen og registrere seg for å lade, men det går veldig kjapt! 

Ja, det er helt gratis, og det vil det alltid være!

Det kan hende at verifiseringskoden har kommet i søppel/spam filteret ditt i eposten din, sjekk her. 

Prøv å registrer deg på nytt og sørg for å dobbeltsjekke at du har skrevet inn korrekt e-postadresse. 

I tilfeller så kan det hende at innboksen din er full, da hjelper det å slette noen gamle eposter og prøve på nytt. 

Ladeprisen er oppgitt på hver lader i appen.
Ladeprisen er enten fastpris eller spotpris. Spotpris er Nordpool spotpris + et påslag verten setter.  

Ja, på ladeanlegg med spotpris.

Det er elbilisten som må ha med seg ladekabel. 

Vert kan også om ønskelig la sin ladekabel stå i ladeboksen til enhver tid eller ha ladekabler i f.eks. resepsjonen. 

Det er mange ulike faktorer som spiller inn på prisen en vert setter. For eksempel så må de sette prisen litt høyere enn spotprisen fordi de må dekke administrasjonsgebyret fra Laddel.

I tillegg er det mange verter som ønsker å tjene inn investeringskostnaden og setter derfor på et påslag.

På toppen av spotprisen kan det også være moms og nettleie som verten ønsker å få dekket inn.

Spotpris betyr at du betaler den faktiske prisen på strømmen time for time. Spotprisen er lik for alle strømleverandører i landet, men varierer ut ifra region. 
I Norge er det 5 ulike strømsoner. 

F.o.m 1 september kommer den nye strømstøttemodellen i Norge. 

Det vil si at du som lader ikke betaler den fulle strømprisen, da strømstøtten nå er automatisk kalkulert inn i ladeprisen!

Hvis det har skjedd, og du ønsker å bruke laderen så må du vente et par minutter til laderen vises som ledig igjen. Dette tar normalt 3-5 minutter. 

Det er viktig å ikke ha kabel koblet i da systemet må detektere at det ikke er noen bil tilkoblet for at den skal resette seg. 

Ja. Du kan ha så mange ladebrikker per bruker som du ønsker. 

Til eier av ladeanlegget

Laddel tar kun et administrasjonsgebyr på 15% av omsetningen på laderne. Dette trekkes fra på utbetalingen som dere får hver måned. 

Det er ingen etableringsgebyr, faste kostnader eller skjulte gebyrer. 

På toppen av spot- eller fastprisen så legger vi om ønskelig på deres nettleie, avgifter og moms. Det er dere som bestemmer. 

Total ladepris for gjesten blir da summen av alt dette. 

Jepp! Systemet kan kobles opp mot nye og eksisterende ladeanlegg. 

De vil dere automatisk få rett inn på din bankkonto mellom 1. og 10.  hver måned.

Det er også mulig å ta en fastpris som ladepris, hvilken pris dere vil ha er det dere som bestemmer. 

Du kan kontakte oss enten på kontakt@laddel.no, ringe 38 00 40 90 eller gå inn på www.laddel.no/faa-tilbud

Laddel har kun 3 måneders oppsigelsestid, ingen binding. 

Etter du har kontaktet oss kobles laderne opp til systemet innen 2-3 dager. 
Klistermerkene sendes straks og vil ankomme innen ca. 5 dager. Etter dette er alt klart. 

Dere står dere helt fritt til å velge og bytte dette selv. 

Vi har hatt flere kunder som ønsker å bytte ut sin nåværende løsning med vår, og det har vi erfart at har vært et godt valg. 

Grunnene har blant annet vært: 

1. Med Laddel kan man følge spotprisen 
2. Laddel har et ladekart i appen som synliggjør vår destinasjon 
3. Laddel er billigere enn vår nåværende løsning
4. Vår nåværende operatør har ikke kundesupport 
5. Vi ønsker å eie strømmåleren selv

Husk å sjekk avtalen deres om det er binding eller oppsigelses tid. Dere kan også kontakte oss så finner vi ut av dette for dere. 

Det er ikke nødvendig at Laddel overtar eierskap til strømmåleren og abonnementet for å tilby tjenesten, så dette beholder dere som før. 

Vi bruker spotpris og belaster brukeren direkte etter ladeøkten basert på hva spotprisen var i timene det ladet, og hvor mye energi som ble levert fra laderen. 

Fru Hansen starter sin lading 12.00 og avslutter ladingen sin 16.00. 
De første 2 timene får hun 11 kWh mens de 2 siste får hun 7 kWh fordi flere har koblet seg på ladeanlegget og strømmmen da balanseres ut gjennom lastbalansering. 

Spotprisen time for time: 
12.00 – 13.00 = 2,00 kr
13.00 – 14.00 = 1,7 kr
14.00 – 15.00 = 1,5 kr
15.00 – 16.00 = 1,6 kr

Beløpet fru Hansen automatisk blir belastet for etter ladeøkten blir da: 

2 kr * 11 kWh
1,7 kr * 11 kWh
1,5 kr * 7 kWh
1,6 kr * 7 kWh

Totalt = 62,4 kr

*Dette eksempelet er uten nettleie, avgifter, påslag og moms.

Dere bestemmer ladeprisen som består av av spot-/fastpris + nettleie + ønskelig påslag.

Energileddet dere må betale til nettselskapet blir dekket i nettleie komponenten i prisen. 

Kapasitetsleddet, altså det faste beløpet dere må betale etter hvor mye strøm man bruker samtidig kan også dekkes inn ved å sette enten nettleien eller påslaget høyere. 

Det utsendes månedlig ut et oppgjørsdokument sammen med utbetalingen. 

Vi har sertifiserte samarbeidspartnere rundt om i hele Norge. Dette sikrer alltid god og lokal kompetanse nær deg. 

Om du ønsker en anbefaling på hvem som kan sette opp et ladeanlegg så kommer vi gjerne med det! 

Det vil variere ut ifra blant annet geografi og tilgjengelig kapasitet i det elektriske anlegget. Vi sender gjerne ut elektropersonell på en uforpliktende og gratis befaring. 

Man kan koble Laddel-systemet opp til både Zaptec (Pro og Go)  og Easee  (Charge og Home). 

Er det et lademerke du savner? Gi oss gjerne beskjed! 

Det er opp til dere om ladeanlegget skal vises i kartet eller ikke. 

Lurer du fortsatt på noe?

Vårt Laddel support team vil gjerne hjelpe deg!